PANDUAN KESIHATAN

1. DIET BERKESAN

Baik lelaki mahupun wanita,mengadu tentang masalah berat badan yang sukar dikawal selepas mendirikan rumahtangga. Anda mungkin telah memulakan program pemakanan seimbang dengan harapan berat badan anda mampu dikurangkan, tetapi, mampukah anda mengekalkannya? Ikutilah tips 6 cara ini untuk mengekalkan program diet anda.

(1) Ikuti sistem pengambilan makanan yang teratur terutamanya pada sebelah malam.
Jika anda masih terasa lapar, pastikan peti sejuk anda hanya dipenuhi dengan makanan
rendah lemak sahaja.

(2) Elak makanan yang kaya dengan lemak, kolesterol atau berkalori tinggi. Jika terpaksa
memenuhi undangan, pastikan semangat anda kuat atau menjamahnya sedikit sebagai
menghormati tuan rumah.

(3) Beritahu rakan-rakan sepejabat tentang program diet yang anda ikuti. Mereka tentu akan
memberi sokongan dann berusaha untuk menyenaraikan petua-petua diet yang boleh anda
ikuti.

(4) Waktu minum petang, bermakna, hanya ditemani secawan teh herba atau sekeping biskut.
Tinggalkan kek atau kuih-muih tradisi yang kaya dengan lemak.

(5) Luangkan masa waktu petang sekurang-kurangnya sejam untuk kelas earobik. Bagi masa
anda yang terhad, waktu pagi sebelum ke pejabat juga boleh membiasakan kegiatan ini.

(6) Bawa bekal ke pejabat mengikut menu diet yang disarankan. Lebihkan sayuran dan roti
ataupun bijirin yang bukan sahaja mengenyangkan tetapi menyihatkan.

(dipetik dari majalah keluarga edisi seri pengantin-2003)

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s